Фактори та причини виникнення дітей "групи ризику"

Фактори та причини виникнення категорії дітей "групи ризику"

      


   

          Дитина перебуває під впливом навколишнього середовища увесь час свого існування. Причому саме соціальні фактори, а не біологічні, мають найбільший вплив на формування успішної, або неуспішної, особистості.

         Діти, у переважній більшості, набувають «непривабливий» соціальний статус не тому, що вони такими народжуються, а через вплив різних життєвих факторів ризику.

 

Серед факторів ризику можна виділити наступні основні групи:

Ø соціально-економічні (матеріальні проблеми сім'ї, несприятливий психологічний клімат у сім'ї, аморальний спосіб життя батьків, непристосованість до життя в суспільстві і т.д.);

Ø психологічні (неприйняття себе, невротичні реакції, емоційна нестійкість, труднощі спілкування, взаємодії з однолітками і дорослими тощо);

Ø педагогічні (невідповідність змісту програм освітньої установи та умов навчання дітей і психофізіологічних особливостей вихованців, темпу психічного розвитку та навчання дітей; відсутність інтересу до навчання, закритість для позитивного досвіду, невідповідність образу школяра і т.д.).

Ø медико-біологічні (стан здоров'я, спадкові і вроджені властивості, порушення в психічному і фізичному розвитку, травми внутрішньоутробного розвитку і т.д.);

 

Хто ж вони - учні "групи ризику"?

 

Це  категорія дітей, яка через певні життєві обставини вимагає особливої уваги з боку педагогів, психологів та інших фахівців.

 

 До них умовно належать :

ü діти з порушеннями в афективної сфері;

ü педагогічно-занедбані діти;

ü діти із затримкою психічного розвитку;

ü діти з проблемами в розвитку (олігофренія);

ü діти з девіантною поведінкою;

ü дітей з емоційними порушеннями.

 

Проблема "групи ризику" серед підлітків

 

 Дана проблема особливо актуальна саме з дітьми від 10 до 14 - 15 років. Особлива увага до душевного здоров'я підлітків, а також до своєчасного виявлення та профілактики різних відхилень необхідна з трьох причин.

 

 По-перше, фізіологічні зміни роблять організм підлітка більш вразливим і підвищують ризик соматичних захворювань.
По-друге, саме в підлітковому віці вперше можуть проявити себе нервові та психічні захворювання.
По-третє, збільшення сфери соціальних відносин дає підліткові новий соціальний досвід, до якого він ще не завжди готовий.
 
Найбільше занепокоєння батьків і педагогів викликає вплив таких  факторів ризику:
 
Ø дисгармонійна сім’я
Ø соматичні захворювання і важкі травми 
Øдеструктивні відносини підлітка з однолітками

 

Етапи роботи з дітьми «групи ризику»:

 

1. Формування банку даних дітей і підлітків «групи ризику»;

2. Діагностика проблем особистого і соціального розвитку дітей і підлітків, які потрапляють у сферу діяльності педколективу.

3. Консультування .

4. Корекційні, розвиткові та тренінгові заняття.

5.  Навчання школярів групи ризику за допомогою урочної системи.

 

 

Класний керівник, соціальний педагог, практичний психолог є головними дійовими особами в роботі з  дитиною «групи ризику».